Joulukinkku on joulupöydän ykkönen – kotimaisena tietenkin
Julkaistu 10.12.2025
Joulukinkku on joulupöydän kestosuosikki, joka säilyttää asemansa suomalaisten juhlapöydissä. Joulukinkkua ostaessaan kuluttajat arvostavat kotimaisuutta ja kinkun hankkivista kotitalouksista 90 % valitsee pöytäänsä kotimaisen kinkun.
Lihatiedotuksen Kantar Agrilla teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että kinkku on edelleen jouluruokien kiistaton klassikko, sillä vastaajista noin 80 % aikoo syödä kinkkua joulun aikana. Kinkkua syövien osuus on ollut kasvussa vuodesta 2021 vuoteen 2024 ja vuonna 2025 osuus on pysynyt samana edellisvuoteen verrattuna.
Marraskuussa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia sekä kotimaisuuden tärkeyttä. Tuloksista selviää, että noin kolme neljästä kotitaloudesta aikoo hankkia kinkun joulupöytään ja kinkun alkuperään kiinnitetään huomiota.
Kotimaisuus on suomalaisille yhä keskeinen osa joulukinkun valintaa. Joulukinkun kotimaisuutta pitää tärkeänä 75 prosenttia väestöstä ja tänä vuonna kinkun hankkivista talouksista 90 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun. Vain 2 % kinkun hankkivista talouksista ostaa ulkomaisen kinkun ja 10 %:lle alkuperällä ei ole väliä. Lukemat kertovat positiivista viestiä vahvasta luottamuksesta ja arvostuksesta kotimaista tuotantoa kohtaan.
Kaikista joulupöydistä kinkkua ei löydy ja silloin se usein korvataan eri vaihtoehdoilla. Noin puolet heistä, jotka eivät aio hankkia kinkkua joulupöytäänsä, valitsevat tilalle esimerkiksi kalkkunan, kalan, seitanin, tofun, riistan, broilerin tai ankan.
Joulupöydän perinteet elävät ja uudistuvat, mutta yksi asia näyttää pysyvän: kinkku on edelleen monessa pöydässä suomalaisen joulun sydän ja erityisesti kotimainen kinkku on se, joka useimpien joulupöydissä saa arvoisensa paikan.
Lisätietoja: Lihatiedotus, info@lihatiedotus.fi, www.lihatiedotus.fi
Lähde: Joulukinkun ostoaikomukset 2025, Kantar Agri Oy. Tutkimus tehtiin 14.–19.11.2025 ja siihen vastasi valtakunnallisesti 1051 suomalaista, pois lukien Ahvenanmaa. Aineisto painotettiin edustamaan 18–74-vuotiasta väestöä. Virhemarginaali on +/- 3 prosenttia.