Liha ja terveys

Kokonaisuus ratkaisee

Hyvä ruoka syntyy laadukkaista ja tuoreista raaka-aineista. Ne ja ruoka-aineiden monipuolisuus takaavat myös kattavan ravintoaineiden saannin. Monipuoliseen päivittäiseen ruokavalioon kuuluu täysjyväviljaa, eri värisiä kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä perunaa. Lisäksi kasviöljyä ja -margariinia, vähärasvaisia maitovalmisteita, kalaa ja kananmunia sekä kohtuullisesti vähärasvaista lihaa.

Hyvä ruoka maistuu hyvältä ja siitä saa sopivasti energiaa, riittävästi hiilihydraatteja, kuitua, proteiineja, vitamiineja ja kivennäisaineista sekä kohtuullisesti hyvälaatuista rasvaa ja vähän suolaa. 

Erilaiset ruokavalinnat ja syötyjen elintarvikkeiden määrät tekevät ruokavaliosta terveyttä edistävän tai epäterveellisen. Kokonaisuus ratkaisee päivittäisissä valinnoissa, ei niinkään yksittäinen ruoka-aine. Ei ole yhtä ainoaa hyvää ja terveyttä edistävää ruokavaliota. Hyviä ja huonoja ruokavalintoja voi tehdä monella tapaa. 

Jos on tarve tehdä muutoksia ruokavalioon, muutokset kannattaa tehdä asteittain. Näin muutoksesta tulee helpommin pysyvä osa päivittäistä ruokavaliota. Kun lisää kasvisten ja vihannesten määrää, saa jo paljon hyvää aikaan. Samalla esimerkiksi runsaasti energiaa ja rasvaa sisältävien ruokien annosmäärät pienevät vähitellen ja huomaamatta.

Hyvän ruokavalion ainekset

Valtion ravitsemusneuvottelukunta havainnollistaa hyvän ruokavalion ainekset ruokakolmion avulla. Alaosan ruuat muodostavat päivittäisen ruokavalion perustan. Kolmion huipulla olevat ruoka-aineet eivät kuulu päivittäin käytettynä terveyttä edistävään ruokavalioon.