Makkara on yöttömän yön ykkösherkku

Julkaistu 18.06.2019


Makkara on säilyttänyt paikkansa grillaajien suosikkituotteena vuodesta toiseen. Lähes kaikki grillaavat makkaraa. Makkara maistuu erityisesti grillikauden alussa ja kulutus huipentuu juhannukseen. Juhannusviikolla lihayrityksissä valmistetaan makkaraa kaksinkertainen määrä tavalliseen päivään verrattuna.

Nykyisenlainen makkarankulutus juontaa juurensa 1970-luvulle, jolloin grillauksesta alkoi tulla tärkeä osa vapaa-ajan ja mökkilomien viettoa. Alkukesällä ja erityisesti juhannuksena grillimakkaroiden kulutus on huipussaan. Viime vuonna touko-kesäkuussa grilleissä kuumeni SELMA-seurantapalvelun keräämien tietojen mukaan noin 6,4 miljoonaa kiloa grillimakkaroita, noin kolmannes koko viime vuoden grillimakkaroista. Juhannusviikko on makkaranvalmistuksen kiireisintä aikaa. Silloin lihayrityksissä valmistetaan yöttömän yön juhlaa varten kaksinkertainen määrä makkaraa tavalliseen tuotantopäivään verrattuna.

Lihaa helppokäyttöisessä muodossa

Makkara on säilyttänyt paikkansa grillaajien suosikkituotteena, vaikka grillattavien tuotteiden valikoima on viime vuosina kasvanut. Lähes kaikki grillaavat makkaraa. ”Alkuun grillimakkarat olivat mietoja, sian- ja naudanlihaa sisältäviä makkaroita”, kertoo Riitta Stirkkinen Lihatiedotuksesta. Mausteena käytettiin pääsiassa suolaa ja pippuria. Vähitellen makkaroita alettiin maustaa vahvemmin ja lihapitoisuus kasvoi. Nyt grillimakkaroissa on lihaa jopa 90 prosenttia ja makuvalikoima laaja. Makkara on lihaa helppokäyttöisessä muodossa.

Tämän kesän grillimakkaroiden uutuusmaut tulevat Meksikosta. Makkaroissa maistuvat muun muassa nachot, chili ja jalapeno. Uutta ovat myös kuorettomat grillimakkarat, jotka ovat mieluisia uutuuksia varsinkin lapsiperheille. Lihaisten raakamakkaroiden suosio kasvaa edelleen.

Suomalaiset lihayritykset toimittivat SELMA-seurantapalvelun keräämien tietojen mukaan ruokamakkaroita kauppoihin noin 51,4 miljoonaa kiloa vuonna 2018. Siitä grillimakkaroiden osuus oli noin 20,4 miljoonaa kiloa.

Lisätietoja: Riitta Stirkkinen, p.050 560 2567, riitta.stirkkinen@lihatiedotus.fi, www.lihatiedotus.fi

Lähteet:
Analyse²:n ja Suomen Elintarviketeollisuuden Tietopalvelu ETU Oy:n SELMA-seurantapalvelu, Atria Suomi Oy:n Grillaustutkimus 2017 ja HKScan Oyj:n kansallinen grillaustutkimus.

 

» Takaisin uutisiin