Kohtuullisesti ja monipuolisesti

Hyvä ruoka syntyy laadukkaista ja tuoreista raaka-aineista. Ne ja ruoka-aineiden monipuolisuus takaavat myös kattavan ravintoaineiden saannin. Monipuoliseen päivittäiseen ruokavalioon kuuluu täysjyväviljaa, värikkäitä kasviksia, hedelmiä, marjoja ja perunaa. Lisäksi siihen kuuluun kasviöljyä ja -margariinia, vähärasvaisia maitovalmisteita, kalaa, kananmunia ja vähärasvaista lihaa.

Hyvä ruoka myös syödään eikä siitä synny ruokahävikkiä. Jos ruokaa jää, tähteet kannattaa käyttää hävikkiherkkuihin. Jos ruokaa menee roskiin, kaikki sen tuottamiseen käytetyt resurssit ja tuotannon aiheuttamat päästöt ovat syntyneet turhaan. Ruokahävikin välttäminen on tärkeä ympäristöteko.

Liha on hyvä proteiinin lähde. Siipikarjanliha on vähärasvaista ja rasva on laadultaan parempaa kuin naudan ja lampaan rasva. Lihassa on erityisen runsaasti hyvin imeytyvää rautaa. Mitä punaisempaa liha on, sitä enemmän siinä on rautaa. Punainen liha (nauta, porsas ja lammas) tulisi valita vähärasvaisena ja lihavalmisteet ja makkara vähärasvaisina ja vähäsuolaisina.

Vaalean, vähänrasvaisen siipikarjanlihan suosiminen rasvaisen lihan sijasta edistää ruokavalion terveellisyyttä muun muassa parantamalla ruokavalion rasvan laatua ja alentamalla ruokavalion energiatiheyttä.

Yksittäiset ruoka-aineet eivät edistä terveyttä, vaan kokonaisuus ratkaisee aina. Monipuolinen, vaihteleva ja runsasti kasviksia sisältävä ruokavalio tekee hyvää terveydelle.