Punaisessa lihassa on paljon rautaa

Lihassa on rautaa sitä enemmän, mitä punaisempaa se on. Ravitsemussuosituksissa suositellaan punaisen lihan ja lihavalmisteiden sopivaksi kulutusmääräksi 500 g viikossa kypsänä lihana.  Punainen, vähärasvainen liha on kuitenkin hyvä raudan lähde ja sitä kannattaa syödä pari kertaa viikossa. 


Mitä punaisempaa liha on, sitä enemmän se sisältää rautaa.

Runsaasti rautaa sisältäviä maksa- ja veriruokia suositellaan syötäväksi pari kertaa kuukaudessa. Vaaleassa lihassa ei ole niin paljon rautaa kuin punaisessa lihassa, mutta vaaleankin lihan rauta imeytyy hyvin. Lihan sisältämät proteiinit tehostavat raudan imeytymistä. Proteiinien ohella aterialla nauttivat C-vitamiinipitoiset kasvikset ja vihannekset lisäävät ruoan raudan imeytymistä. 

Ruuasta on vaikea saada liikaa rautaa, sillä elimistö säätelee raudan imeymistä. Jos rautatilanne on hyvä, rautaa imeytyy ruuasta vähemmän ja päin vastoin. 

Ruokalaji Rautaa
mg / 100 g
Veriohukaiset 21,0
Maksapihvit 15,0
Maksapasteija 9,7
Jauhemaksapihvit 7,9
Mustamakkara 7,5
Naudanlihapihvi 4,4
Porsaankyljys 1,6
Broileripyörykkä 1,3
Broilerileike 0,7

Lähde: Fineli