Liha ravitsemuksessa

Hyvä ruoka on monipuolista ja maistuu hyvältä

Hyvä ruoka maistuu hyvältä ja siitä saa sopivasti energiaa, riittävästi hiilihydraatteja, kuitua, proteiineja, vitamiineja ja kivennäisaineista sekä kohtuullisesti hyvälaatuista rasvaa ja vähän suolaa. 

Hyvä ruoka syntyy laadukkaista ja tuoreista raaka-aineista. Ne ja ruoka-aineiden monipuolisuus takaavat myös kattavan ravintoaineiden saannin. Monipuoliseen päivittäiseen ruokavalioon kuuluu täysjyväviljaa, eri värisiä kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä perunaa. Lisäksi siihen kuuluu kasviöljyä ja -margariinia, vähärasvaisia maitovalmisteita, kalaa ja kananmunia sekä vähärasvaista lihaa.

Erilaiset ruokavalinnat ja syötyjen elintarvikkeiden määrät tekevät ruokavaliosta terveyttä edistävän tai epäterveellisen. Kokonaisuus päivittäisissä valinnoissa ratkaisee, ei niinkään yksittäinen ruoka-aine. Ei ole yhtä ainoaa hyvää ja terveyttä edistävää ruokavaliota. Hyviä ja huonoja ruokavalintoja voi tehdä monella tapaa. 

Jos on tarve tehdä muutoksia, niin isoja muutoksia ei kannata tehdä kerralla, vaan asteittan. Näin muutoksesta tulee helpommin pysyvä osa päivittäistä ruokavaliota. Jo pelkästään lisäämällä kasvisten ja vihannesten määrää, saa paljon hyvää aikaan. 

Liha ruokavaliossa

Maukas liharuoka sopii arkeen ja kruunaa juhlan. Liharuoan täyteläinen maku syntyy proteiineista ja ruohalua herättävistä umamiyhdisteistä ja pienestä hapokkuudesta. Lihaisa umamin maku voimistuu kypsennyksen aikana.

Lihasta saa lähes kaiken, mitä tarvitsee. 

Suomalaiset saavat lihasta

  • noin viidennekset energiasta ja tyydyttyneestä rasvasta
  • kolmanneksen proteiinista; lihan proteiini sisältää kaikki tarvittavat aminohapot

Liha tuo ruokavalioon myös

  • rautaa, joka on hyvin imeytyvässä muodossa
  • sinkkiä, seleeniä, fosforia, magnesiumia ja B-ryhmän vitamiineja